Կոնցերտները
«Ակնհայտ
է, որ իմ ստեղծագրծական անհատականությանը բնորոշ է ձգտումը
դեպի «կոնցերտայնությունն» ու վառ վիրտուոզային ոճը: Իմ
հոգուն մոտ է այնպիսի ստեղծագործության ստեղծումը, որում
գերիշխում է մենակատար-վիրտուոզի և սիմֆոնիկ նվագախմբի
միջև ազատ մրցակցությունը»:
Արամ Խաչատրյան
Ա.
Խաչատրյանի 3 կոնցերտները՝ դաշնամուրի և նվագախմբի, ջութակի
և նվագախմբի, թավջութակի և նվագախմբի համար, կարևոր տեղ
են զբաղեցնում կոնցերտային գրականության մեջ:
Դրանցից երկուսը՝ Ջութակի և Դաշնամուրի կոնցերտները, մեծ
նշանակություն ունեցան XX դարում այդ ժանրի զարգացման
գործում՝ օրինակ հանդիսանալով շատ կոմպոզիտորների համար:
Չնայած 1968թ.-ին գրված և Կնուշևիցկուն նվիրված Թավջութակի
կոնցերտի դերն ավելի համեստ է երաժշտության պատմության
մեջ, այնուհանդերձ այն կարևոր լրացում է հանդիսանում՝
նպաստելով Խաչատրյան-սիմֆոնիստի մասին անբողջական տպավորություն
ստեղծմանը:
Դաշնամուրային
կոնցերտը
Դաշնամուրի
և նվագախմբի համար գրված կոնցերտը ստեղծվել է 1936 թվականին
և առաջին անգամ կատարվել 1937-ի հուլիսի 12-ին Մոսկվայում՝
Սոկոլնիկիում: Մենակատարը՝ հայտնի դաշնակահար Լև Օբորինն
էր, որին ընկերակցում էր Լ.Շտեյնբերգի ղեկավարած նվագախումբը:
Հիրավի խորհրդային երաժշտության պատմության մեջ դա նշանակալից
երևույթ էր: Քննադատները գրում էին կոնցերտի հաղթական
երթի մասին. այն ձեռք բերեց «դաշնամուրային արվեստի իսկական
Հաղթանակի» նշանակություն՝ դառնալով աշխարհի բեմերի «ամենառեպերտուարային»
ստեղծագործություններից մեկը:
Հիմնվելով Լիստի, Չայկովսկու, Ռախմանինովի, Ռավելի, Պրոկոֆևի
կոնցերտային ոճի ավանդույթների վրա՝ կոմպոզիտորը նոր ուղիներ
բացեց այդ ժանրի զարգացման, ձևի մեկնաբանման, կոմպոզիցիոն
կառուցվածքի, թեմատիզմի ասպարեզում:
«Ի դեպ, - հիշում է Խաչատրյանը, - երբ իմ Դաշնամուրային
կոնցերտը դեռ ստեղծման պրոցեսում էր, այն լսեց Սերգեյ
Պրոկոֆևվը, և II մասի համեստ ֆակտուրան առաջ բերեց նրա
կատակային դիտողությունը. «Իսկ այստեղ, ի՞նչ է, դաշնակահարը
պետք է ճանճ որսա»:
Կոնցերտն համակված է արտահայտիչ և գեղեցիկ բազմազան բնույթի
երաժշտական թեմաներով, որոնք խորին արմատներով կապված
են Արևելքի ժողովրդական երաժշտության տարբեր շերտերի հետ:
Առնական ու քնարական, մտախոհ ու կատակային, երգային ու
պարային, նուրբ ու կրակոտ թեմաները երաժշտությանը հաղորդում
են կենսական պատկերավորություն, ազգային երանգ, խաչատրյանական
ոճի անկրկնելի գծեր:
Կոնցերտը նվիրված է առաջին կատարողին՝ Լև Օբորինին: Ահա
թե ինչ է հիշում այդ մասին ինքը՝ դաշնակահարը.
«Մեր ստեղծագործական համագործակցությունը սկսվեց կոնցերտի
կատարումից հետո: Հեղինակն ինձ նվիրեց այդ ստեղծագործությունը,
ինչը երախտապարտությամբ համարում եմ կոնցերտի՝ իմ առաջին
կատարման գնահատական: Դաշնամուրային կոնցերտը Խաչատրյանի
լավագույն ստեղծագործություններից է: Այն արագորեն շրջեց
մեր երկրի բեմերը և նույնպիսի արագությամբ ճանաչում ստացավ
արտասահմանում: Ըստ իս, դժվար է գտնել խոշոր դաշնակահար,
որի երկացանկում ներգրավված չլինի այս ստեղծագործությունը:
Այն սիրում են թե՛ մեծ սերնդի կատարողները, թե՛ երիտասարդությունը:
Ինչո՞վ է գրավում ինձ այդ երաժշտությունը: Երևի նրանով,
ինչը բնորոշ է Խաչատրյանի բոլոր ստեղծագործություններին՝
հզոր տեմպերամենտով, յուրօրինակությամբ, մենակատար գործիքի
և նվագախմբի վառ վիրտուոզությամբ: Ինձ իրավունք եմ վերապահում
ասել, որ Խաչատրյանի Դաշնամուրային կոնցերտը այդ ժանրի
եզակի ժամանակակից ստեղծագործություններից է, որն արդարև,
ոչ թե պարզապես պիես է դաշնամուրի և նվագախմբի համար,
այլ կոնցերտ: Նրանում առկա է մասշտաբայնություն, կա վառ,
սուր հակադրություն և մրցակցություն մենակատարի և կոլեկտիվի
միջև... »:
Ջութակի
կոնցերտը
Խաչատրյանը
երբեք չի թաքցրել ջութակի հանդեպ տածած իր հատուկ վերաբերմունքը:
Բավական է հիշել, կոմպոզիտորի ստեղծագործությունների լավագույն
թեմաներն, հիմնականում, ասոցիացիայով կապվում են ջութակի,
իսկ երբեմն էլ, թավջութակի հետ:
1940թ.-ի ամռանը Մերձմոսկովյան Կոմպոզիտորների միության
տանը («Ռուզա»), շրջապատված հրաշալի ռուսական բնությամբ,
2,5 ամսվա ընթացքում Խաչատրյանը ստեղծեց իր լավագույն
գործերից մեկը՝ Ջութակի կոնցերտը:
«Ես այն մեծ ոգևորությամբ էի գրում: Երաժշտական մտքերն
համակում էին ինձ՝ արագացնելով նոտային թղթի վրա դրանց
գրանցման տեմպերը», - հիշում էր կոմպոզիտորը:
Ջութակի կոնցերտը արտաքուստ չի զարմացնում նորարարությամբ:
Ստեղծագործության էմոցիոնալ ներգործության ողջ ուժը կենտրոնացված
է թեմատիզմի, հարուստ և արտահայտիչ մեղեդային գծի մեջ:
Նույն թվականի աշնանը՝ սեպտեմբերի 16-ին, խորհրդային երաժշտության
տասնօրյակի օրերին կոնցերտն հնչեց Մոսկվայում: Այն կատարում
էր դեռևս երիտասարդ, բայց արդեն համաշխարհային ճանաչում
ունեցող ջութակահար Դավիդ Օյստրախը (նրան էլ նվիրված է
կոնցերտը):
«Ես երբեք չեմ մոռանա Պ.Ի.Չայկովսկու անվան նորակառույց
դահլիճում կայացած տոնական երեկոն, որտեղ տեղի ունեցավ
պրեմիերան, - հիշում է ջութակահարը։ - Ունկնդիրների շարքում
էին Պրոկոֆևվը, Շուստակովիչը, Մյասկովսկին...
Լավ եմ հիշում 1940 թվականի ամառային այն օրը, երբ Ա.Խաչատրյանը
եկավ մեզ մոտ՝ ամառանոց: Նա այնքան տարված էր իր նոր ստեղծագործությամբ,
որ անմիջապես ուղղվեց դեպի դաշնամուրը: Նվագելով իրեն
հատուկ խանդավառությամբ և ոգևորությամբ՝ նա հիացրեց բոլորիս:
Անկեղծ, ինքնատիպ, մեղեդային գեղեցկությամբ, ժողովրդական
կոլորիտով լեցուն երաժշտությունն, ասես, կայծկլտում էր:
Այս բոլոր հատկանիշները, որոնցով մինչ օրս ունկնդիրներին
հաճույք է պատճառում կոնցերտը, այն ժամանակ անջնջելի տպավորություն
թողեցին: Պարզ էր, որ ծնվել էր նոր, վառ ստեղծագործություն,
որին մեծ կյանք էր սպասվում համերգային բեմահարթակներում:
Իմ ջութակին բախտ է վիճակվել այդ կյանքի սկիզբը դնել:
Շուտով հեղինակից ստացա կոնցերտի օրինակն ու սկսեցի պարապել:
Պրեմիերան կայացավ 1940թ.-ին Մոսկվայում, Չայկովսկու անվան
դահլիճում: Դիրիժորը Ա.Վ.Գաուկն էր. իրեն հատուկ խանդավառությամբ
ու անմիջականությամբ այդ մեծ երաժիշտը մեկնաբանում էր
Խաչատրյանի երաժշտությունը:
Կոնցերտը բարձր գնահատեցին նաև երաժշտության երկրպագուները:
Կարճ ժամանակահատվածում այն կատարվեց 2 անգամ՝ բոլորին
գերելով Խաչատրյանի ստեղծագործություններին բնորոշ տոնական
տրամադրությամբ, կենսական ուժով: Վստահորեն կարելի է ասել,
որ ոչ ոք անտարբեր չէր այդ ստեղծագործության նկատմամբ:
Պատերազմի տարիներին Խաչատրյանի Ջութակի կոնցերտն արդեն
լայն ճանաչում ուներ և հաճախ էր հնչում ռադիոյով՝ իր լուսավոր
տրամադրությամբ, կենսական էներգիայով օգնելով հաղթահարել
անհաջողությունները, հավատ սերմանելով ապագայի և հաղթանակի
հանդեպ ...»:
Ունկնդիրների վրա վիթխարի տպավորություն գործեց Խաչատրյանի
կոնցերտի օյստրախյան մեկնաբանումը՝ բառացիորեն «տեղում»
գերելով լսարանին: Պրեմիերայի օրն էլ, հենց, որոշվեց Ջութակի
կոնցերտի ճակատագիրը: Նրա համբավն աճում էր ֆենոմենալ
արագությամբ, օրեցօր: Շուտով այն համաշխարհային ճանաչում
ձեռք բերեց: Այսօր, իր հաղթական ուղին շարունակելով արտասահմանյան
բեմահարթակներում, այդ ստեղծագործությունը համարվում է
աշխարհի լավագույն ջութակահարների երկացանկի անբաժանելի
մասը: Շատ երկրներում թողարկվել են Ջութակի կոնցերտի բազմաթիվ
ձայնասկավառակներ:
Թավջութակի
կոնցերտը
Թավջութակի
կոնցերտ ստեղծելու գաղափարը Ա.Խաչատրյանի մոտ հղացել է
դեռևս երաժշտական ուսումնարանում ուսանելու տարիներին՝
թավջութակի պարապմունքների ժամանակ:
Սակայն կոմպոզիտորին այդ երազանքն իրականացնել հաջողվեց
միայն 20 տարի անց, երբ նա արդեն Ջութակի և Դաշնամուրի
հանրահայտ կոնցերտների հեղինակ էր:
Թավջութակի և նվագախմբի կոնցերտը գրվել է 1946թ.-ին և
նվիրված է նրա առաջին կատարողին՝ Սվյատոսլավ Կնուշևիցկուն:
Կոնցերտի պրեմիերան կայացավ նույն թվականի աշնանը կոնսերվատորիայի
Մեծ դահլիճում: Չնայած Կնուշևիցկին վարպետորեն ու մեծ
արտիստիզմով կատարեց այն, այդուամենայնիվ ստեղծագործությունից
ստացած տպավորությունն այնքան էլ ամբողջական չէր: Օժտված
լինելով արտահայտիչ թեմատիզմով, վառ սիմֆոնիկ զարգացման
տարրերով, հարմոնիկ գույների հարստությամբ՝ ցավոք, ունկնդիրների
կողմից կոնցերտն ըստ արժանվույն չգնահատվեց:
Խաչատրյանի Թավջութակի կոնցերտը ժողովրդական ոգով համակված
քնարական պոեմ է: Թեմա-մեղեդիների ինտոնացիոն-ռիթմիկ զարգացման
ընթացքում աշուղների և սազանդարների արվեստի տարրերի հայտնվելը
երաժշտությանը հաղորդում է ազգային կոլորիտի անկրկնելի
գեղեցկություն:
Անշուշտ, Խաչատրյանի Թավջութակի կոնցերտը կոմպոզիցիոն
առումով ինչ-որ չափով մոտ է ավելի վաղ ստեղծված Դաշնամուրային
և, հատկապես, Ջութակի կոնցերտներին: Այս ոճական առանձնահատկություններով
այն հարում է այնպիսի սիմֆոնիկ ստեղծագործությունների,
ինչպիսիք են «Գայանե» բալետն ու «Զանգով սիմֆոնիան»:
Թավջութակի կոնցերտն, ընդհանուր առմամբ, համապատասխանում
է այդ ժանրի պահանջներին: Այդուհանդերձ, երաժշտագետների
կարծիքով, ստեղծագործության որոշ էպիզոդներում կոմպոզիտորն
ուշադրությունը կենտրոնացրել է արտաքին վիրտուոզության
վրա՝ փոքր-ինչ ծանրացնելով մենակատարային պարտիան:
Կոնցերտի արժեքավոր կողմերից են հարուստ մեղեդայնությունը,
կենսահաստատ քնարականությունը: Այս ստեղծագործության կատարողներից
են տաղանդավոր թավջութակահարներ Դանիել Շաֆրանը, Կարինե
Գեորգիանը ... |